Summa sidvisningar

tisdag 9 december 2008

Barnskötare-utan pedagogisk utbildning

Tålamod, kärlek och ett lyssnande öra.
Tre egenskaper som jag anser behövs hos alla som arbetar inom barnomsorgen.
Tre egenskaper som jag själv står för och som jag känner att barnen uppskattar mig för.
Det sägs att ett barn inte kan lita på dig om du inte litar på henne.
Och det är så sant i dagens värld.
När jag var liten hade man respekt för alla vuxna,det har inte barnen nu.
Man måste som vuxen förtjäna barnens respekt och för det behövs att man som vuxen respektera barnen som de är.
Varken mer eller mindre.

Mitt mål med barnen är att sprida glädje, jag vill vara med glada barn.
Jag sjunger, skojar och kramas.
Många säger att de bara gnäller och tjatar på barnen hela dan och att det är så tråkigt att de inte lyssnar.
Jag säger som Dr Phil " and how is that working for you"?
Tålamod, tålamod, tålamod -tänk på att många barn kommer innan du börjat på morgonen och är kvar när du som personal går hem.
Kanske orkar de inte lyssna.

Kanske är jag privilgerad som bara arbetar halva dagen ? och som fått komma tillbaka från 4,5 år hemma heltidssjukskriven? jag vet inte, men jag älskar mitt jobb, det vet jag!!

Inga kommentarer:



Om mig

Mitt foto
Ystad, Skåne, Sweden
2010 var en milstolpe i mitt liv! Ville må bättre, gå ner i vikt, äta rätt och kämpade hårt och klarade det! Det är fortfarande en viktig del av mitt liv att hålla vikten och vara guldmedlem på viktväktarna. Jag skriver om min fibromyalgi. Om min hund. Och annat som händer i mitt liv. VÄLKOMMEN HIT!!