Summa sidvisningar

onsdag 23 maj 2012

recept Sockerkringlor

50 gram jäst
200 gram maragarin
4 dl mjölk
1 dl socker
1 ägg
1 kryddmått salt
1 kryddmått hjortronsalt
1,3 dl vetemjöl

Smula jästen i en degbunke.

smält smör i en kastrull och häll i mjölken Låt det bli fingervarmt
och häll över jästen.

Tillsätt ägg socker salt hjortronsalt och 1,3 dl av mjölet.
Arbeta degen blank och smidig

jäs 30 min under bakduk

knåda degen smidig på ett mjölat bakbord
Dela i 4 x 10 bitar.
Rulla varje bit tillsmal längd och forma till kringlor.

jäs igen övertäckt i 30 minuter.

Grädda 250 grader 6-8 minuter.

Pensla kringlorna med smält margarin

 och doppa dem i en blandning av 1 dl strösocker och 1 msk vaniljsocker.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för receptet!
Ska testa om jag kan baka lika goda
som du gör.
Kram/Solbritt

Gunvor Harrysdotter sa...

Det kan bli svårt ;) men lycka till ! Kram!



Om mig

Mitt foto
Ystad, Skåne, Sweden
2010 var en milstolpe i mitt liv! Ville må bättre, gå ner i vikt, äta rätt och kämpade hårt och klarade det! Det är fortfarande en viktig del av mitt liv att hålla vikten och vara guldmedlem på viktväktarna. Jag skriver om min fibromyalgi. Om min hund. Och annat som händer i mitt liv. VÄLKOMMEN HIT!!